Om du driver ett företag eller vill starta en onlinebusiness är e-postmarknadsföring oerhört viktigt. Det handlar inte bara om att skicka ut mejl med erbjudanden, utan även om att skapa ett kontaktnät och bygga en relation till dina kunder.
Effektiv e-postmarknadsföring
Det är skillnad på att skicka ut ett nyhetsbrev och att medvetet arbeta med epostmarknadsföring. Ditt nyhetsbrev är en möjlighet att berätta om nya produkter och tjänster, skicka ut kundundersökningar, bygga en bestående relation till dina kunder och även skapa ett eget nätverk. För effektiv epostmarknadsföring bör du använda en plattform som hjälper dig att skicka ut individualiserade nyhetsbrev. Alla ska inte få samma erbjudanden, utan de erbjudanden och den information som skickas i brevet måste utgå från tidigare köpvanor och intresse. När du använder Ungappeds tjänst för epostmarknadsföring får du hjälp med att både skicka ut snygga professionella brev, automatiserade nyhetsbrev och du kan även lätt analysera resultaten från din e-post. Gå in på Ungappeds hemsida och testa helt gratis deras epostmarknadsföring som hjälper dig som företagare eller förening att växa.
Nyhetsbrev
Nyhetsbrev är en mycket effektiv marknadsföringsmetod som många företag använder. Om du inte redan har ett nyhetsbrev bör du omgående börja med det. Det finns en orsak till att många företag, som webbshoppar, erbjuder tio-femton procents rabatt på första köpet om folk skriver upp sig på nyhetsbrevet. Ett nyhetsbrev är en direktingång till dina kunder. Dina kunder blir ständigt påminda om ditt företag. Det blir naturligt för dem att handla från just dig och du kan lätt informera dem om nya produkter och tjänster.
Det är viktigt att din epostmarknadsföring inte upplevs som spam. Det väsentliga är heller inte antalet kunder som läser ditt nyhetsbrev, utan hur mycket de konverterar till försäljningar. Här kommer analysen in. Du bör analysera dina resultat för att se vilka slags erbjudanden som responderar med dina kunder, men även vilka kunder som föredrar vilka slags erbjudanden. Dagens marknadsföring är väldigt individualiserad. Låt oss säga att du driver en webbshop med djursaker. Då är det mycket smartare att personer som bara köper hundsaker får hunderbjudanden, än att de måste scrolla igenom ett nyhetsbrev och läsa om både katter, ormar och kaniner.
Värdet av en e-postlista
En annan orsak till att arbeta med e-postmarknadsföring är faktiskt att en lista med e-postadresser i sig är väldigt värdefull. Om du har ett företag som går i konkurs eller inte går så bra, så har du ändå en e-postlista som du kan använda när du startar en ny business. Detsamma gäller om du till exempel driver en blogg och beslutar dig för att också starta en webbshop. Genom att du redan har en lista med relevanta e-postadresser har du redan kunder att börja mejla ut dina erbjudanden till.