Marknadsför ditt företag

Det är många som drömmer om att driva eget företag och kunna leva på det. Det kräver mycket arbete och engagemang för att lyckas. Bland det viktigaste är att marknadsföra företaget. Du kan baka världens godaste kanelbullar, men om ingen vet om ditt kafé, så spelar det ingen roll hur goda de är. För att lyckas måste du få besökare och sedan få besökare att vilja komma tillbaka.

Först: få besökare

För att kunna leva på ditt företag behöver du få besökare som sedan kommer tillbaka. Det finns många företag att konkurrera med och därför mycket att tänka på. Idag är internet och sociala medier ett måste – så gott som. Först behöver du skapa en bra hemsida. Om du inte är ett proffs själv är det klokaste att betala för tjänsten. Din hemsida kommer vara bland det första som dina blivande besökare ser och då är det viktigt att göra ett gott intryck. Genom att ta hjälp av en professionell webbdesigner, så får du både hjälp med hur sidan ser ut, men också vilken information som är relevant. Det är inte alltså så att det som vi tycker är roligt att skriva om, är det som kunderna egentligen är intresserade av.

Du bör finnas på Facebook, Twitter och Instagram – olika potentiella kunder har olika favoritmedier; några är bara på Instagram, andra bara på Facebook eller Twitter. Bredda dig. Tänk också på att ha samma logga och information överallt, då vet dina kunder att det är samma företag och det ger mer tyngd än om du inte verkar veta om du är skickligast på att baka bullar eller på mysig dekoration. Var enhetlig. Det är också viktigt att alltid kommunicera med besökarna på sociala medier. Om någon ställer en fråga bör du ha besvarats den så snart som möjligt. Om en presumtiv kund frågar om du har glutenfria tårtor och de inte får svar inom närmaste timmarna, så har de redan hunnit gått vidare till ett annat kafé.

Ett bra sätt att göra sig ett namn är att erbjuda sina tjänster och synas i många sammanhang. Är det så att det finns bra konferenslokaler i Stockholm, bör du söka upp dem och be dem rekommendera dig som catering. Var alltid med på alla företagsevenemang som dyker upp, det ger både andra företag att samarbeta med, men också att du syns.

Få besökare att bli kunder

Det räcker inte med att få enstaka besökare. För att företaget ska överleva behöver du återkommande kunder. Det bästa sättet att få kunder att återkomma är att ha bra produkter. Du kan spendera mycket pengarna på reklam och få många besökare, men om de inte gillar dina produkter så kommer de inte tillbaka och du kommer också få dåliga recensioner på nätet. Tänk igenom produkterna. För det andra är bemötande viktigt; var intresserad av alla kunder, oavsett plånbok. Det är också viktigt att påminna dina kunder om att du finns. Om du har ett kafé kan du ha kuponger som ger dem rätt att få tionde kaffet gratis. Ett annat sätt är nyhetsbrev – då vet kunderna vad som händer.